Koronavirová krize ovlivnila i povahu právnických služeb. O změnách a inovacích na advokátním trhu, ale také o důvodech, proč společnost Havel & Partners podporuje nově založené sdružení Centrum žije, s námi hovořil jejich managing partner Jaroslav Havel.

S jakými otázkami se na Vás obrací firmy kvůli koronaviru nejčastěji?

V souvislosti s koronavirovou krizí pomáháme klientům v tom nejširším rozsahu. Od prvního dne poskytujeme intenzivní poradenství top manažerům, majitelům a investorům, bankám, pojišťovnám, ale i veřejnému sektoru. Jsme oporou pro interní právníky našich klientů při posuzování mimořádných situací a opatření. Aktuálně nejvíc řešíme dopady „vyšší moci“ na jejich podnikání, radíme jim v otázkách cash flow a daní, smluvních a nájemních vztahů nebo v pracovněprávní oblasti. Další kapitolou jsou pak veřejné podpory, kde jsme našim klientům pomohli se zpracováním a vyřizováním mnoha set žádostí nejen v České republice a na Slovensku, ale i v zahraničí.

Změnila se kvůli koronakrizi povaha právních služeb, mají na Vás klienti větší nároky?

V této době platí ještě vice než jindy, že klienti nepotřebují pouze právní a daňové poradenství, ale komplexní přístup zohledňující všechna specifika jejich podnikání či rodinné situace. Naším cílem je tedy především poskytovat klientům stále lepší a komplexnější služby. Neustále chceme zlepšovat jejich kvalitu a inovativnost, a to nejen tu právní, k níž nás předurčuje naše velikost, kvalita a specializace našich týmů, ale i hodnotovou. Chceme být proaktivní, tedy nejen čekat, až klient přijde, ale sledovat klienta i jeho podnikání v tomto nelehkém období, a intenzivně s ním pracovat.

Jak jste jako největší česko-slovenská advokátní kancelář pomáhali ostatním?

Hned v březnu jsme zřídili specializovanou pracovní skupinu, která koordinovala řešení veškerých právních, daňových, ale i ekonomických otázek týkajících se následků situace způsobené COVID-19, sdílela se zahraničními kolegy nejlepší postupy a obratem řešila potřeby našich klientů. Okamžitě jsme také na našich webových stránkách spustili komplexní informační servis ke koronaviru, podíleli se na krizové legislativě a zapojili jsme se také do několika bezplatných online poraden, které pomáhají občanům a podnikatelům. Velice si vážíme svých klientů a jsme si plně vědomi toho, že opatření související s pandemií pro ně představovalo významnou ekonomickou zátěž a pro některé z nich dokonce ohrožení existence. Proto jsme po celou dobu nouzového stavu nabízeli klientům, které postihly následky koronavirové krize, poradenství za sníženou hodinovou sazbu. V neposlední řadě jsme navýšili rozsah bezplatných právních služeb na 1500 hodin měsíčně a více než zdvojnásobili finanční podporu v rámci PRO BONO programu, kdy například pomáháme neziskovým organizacím a podporujeme i ekonomicky aktivity Hospodářské komory, našeho dlouholetého partnera.

Proč podporujete spolek Centrum žije?

Jako lídr advokátního trhu se snažíme nejen našim klientům, ale obecně všem občanům a podnikatelům maximálně pomoci v této nelehké době. V tomto kontextu jsme se rozhodli podpořit i platformu, která se snaží věcnými a racionálními prostředky podpořit centrum Prahy navázané na turistický ruch. Centrum hlavního města je ekonomicky, kulturně i historicky zcela klíčovou oblastí a bohužel v souvislosti se stávající situací a absencí turistů hrozí existenční kolaps mnoha živnostníkům a podnikům a s tím související pokles kvality poskytovaných služeb a degradace centra hlavního města.

Jak by podle vás měla Praha současnou situaci využít pro svůj restart?

Aktuálně je celý projekt ve fázi mapování škod způsobené koronavirem, jejich analyzováním, a příprav návrhů řešení, které chce spolek představit. Se zakládajícími členy spolku se shodujeme především na tom, že by si Praha měla zachovat svou kulturně-historickou hodnotu a být znovu dobrým místem pro život našich občanů. A přesto, že je centrum našeho hlavního města závislé na turistickém ruchu, nemělo by mu vše podléhat a měli bychom se snažit vyvarovat takzvanému overtourismu, kterého jsme mohli být před příchodem koronavirové pandemie svědkem.

Jak vnímáte (osobně nebo jako firma) koronakrizi?

Z vlastní zkušenosti i zkušenosti našich klientů doporučuji vnímat tato náročná období jako mimořádnou příležitost, kdy se mění status quo na trhu jak mezi dodavateli a odběrateli a zákazníky, tak i mezi konkurenty v daných odvětvích. Krize nám i našim klientům pomohla přijmout rozhodnutí a rozjet nové projekty vysloveně z hodiny na hodinu. Za normálních okolností takové projekty trvají měsíce a někdy i roky. Abychom přežili, je ale potřeba rychle naskočit do rozjetého vlaku. V současné situaci jsou rychlost a adaptabilita na nové podmínky nezbytné. Takové rady se samozřejmě výrazně lépe aplikují u odvětví, která byla pandemií stižena jen částečně. Zejména u odvětví závislých na cestovním ruchu a v některých dalších podnikatelských oborech je dopad tíživější. Tam je třeba aktivně a mnohdy i bezplatně pomáhat a o to se mimo jiné i prostřednictvím spolku Centrum žije snažíme.

Věnujte prosím zvýšenou pozornost našemu prohlášení k uváděným informacím, které je dostupné zde.